onsdag, juni 21, 2006

Första två veckorna (typ)

Ok, nu har det gått typ två veckor sedan jag drog igång det här projektet. Man kan säga att det har varit två veckor som inte i så jättestor utsträckning har skilt sig från vilken random svenssonvecka som helst, förutom att jag faktiskt har åstakommit vissa saker på min lista. Men mycket återstår att arbeta med. Jag har blivit peppad om framtiden, och jag har blivit deppad.

Först och främst kan vi beta av dom grejer från den ursprungliga listan som jag har klarat av:

- Jag har börjat träna!

Det satt fan rätt långt inne men idag lyckades jag till slut köra ett pass i gymmet på Stallet. Det här gymbesöket föregicks av två misslyckade försök att ta mig in på Svettis under måndagen och tisdagen. Jag lider fortfarande av min fullständiga oförmåga att planera bra och passa tider, men till mitt försvar kan sägas att Svettis har världens kanske snålaste öppettider på sommaren, dom har typ öppet några få slumpässigt utvalda timmar på några få slumpmässigt utvalda veckodagar, mellan två slumpmässigt utvalda datum.

Hur som helst fick jag träna idag (men jag fick betala 35 kontanter ty mitt kort som jag köpte några dagar innan gällde bara på Svettis) och det var allt jag drömt om att det skulle vara. Jag mådde oförskämt bra efteråt! Till och med den kroniska tröttheten, som hindrat mig från att göra en mängd olika saker som jag borde göra, var som bortblåst. Tummen upp för träna.

- Jag har försökt lämna in CV för coolt lite hemligt jobb.

Det här var en stor besvikelse, trots att jag faktiskt vågade göra det till slut. Jag hade en kompis som jobbade på MQ, som kände en kille på Janemars. Killen på Janemars hade frågat om min kompis på MQ ville ha jobb på en cool klädaffär som skulle öppna till hösten. Det ville inte hon för hon skulle flytta till Göteborg, men istället tyckte hon att hon kunde rekommendera mig! Det tyckte jag lät skitbra såklart.

Sagt och gjort, hon lägger in lite goda ord för mig och allt jag behöver göra är att lämna in ett CV och typ säga hej till killen på Janemars. Killen på Janemars ska sedan vidarebefodra informationen till killen som ska öppna den nya klädaffären. Men innan jag hinner göra det så får en annan kopmis reda på dealen och vill också ha jobbet. Kompisen går dit tillsammans med kompisen från MQ och lämnar in sitt CV och hänger lite med killen på Janemars i goda vänners lag.

En vecka senare kommer jag dit och blir väldigt kyligt bemött, jag får en adress att maila till, vilket är arbetsgivarslang för "Eh, NEJ". Stämningen lättas lite när det kommer fram att jag är killen som kompisen från MQ ursprungligen rekommenderade, men jag får fortfarande bara lämna mitt namn och nummer och ombeds maila killen som ska starta butiken. Det gör jag någon dag senare och inget svar får jag på det mailet. Drömmen har gått i kras.

- Jag har städat ur garderoben!

Den här var lätt. Det gjorde jag när jag skulle tvätta. Nu ligger alla bortsorterade kläder i pappkassar i mitt rum. Jag vågar inte riktigt göra mig av med dom än... Jag tänker typ att jag kanske kan få lite pengar för några av dom.

- Jag har köpt kläder!

Det här är en ständigt pågående process. Hittills har jag köpt tre T-shirtar och en skjorta. Inget spektakulärt, men likväl dyrt för min obefintliga ekonomi.

- Jag har klippt mig!

Den här var också lätt. En snäll person gjorde det gratis inför spelningen som jag och andra halvan av Mr Miyagi hade på Orange i fredags. Vi spelade alltså skivor för folk som dansade. Mer info om oss på www.myspace.com/mrmiyagimusic.

- Jag har köpt hörlurar!

Se ovan.

Sådärja, inte illa pinkat va? Men tyvärr är det också väldigt mycket som har visat sig vara väldigt svårt. Att få en bra dygnsrytm har visat sig vara väldigt svårt. Att passa tider har visat sig vara väldigt svårt. Att gå till Arbetsförmedlingen har visat sig vara väldigt svårt. Att gå till CVL har visat sig vara väldigt svårt. Osv...

Problemet är nog framförallt min självmotivationsförmåga. Jag är helt enkelt inte särkilt bra på att motivera mig själv. Som tur är går det här projektet in på djupet i min person så jag har börjat arbeta ut tekniker för att få kontroll på det där. Som jag ser det så går det ut på att mitt uppstyrda jag (som jag älskar) måste kuva mitt slackerjag (som jag också älskar).

Jag är inte skolad inom psykologi men jag tror att mitt uppstyrda jag skulle kunna kallas för mitt Överjag. Mitt slackerjag har jag valt att se på som mitt Inre barn. Det inre barnet visar sitt snoriga tryne i många olika situationer. Det kan till exempel vara rösten som säger att jag får vara uppe några timmar till, eller den aggresiva känslan i magen när jag känner att jag måste vara elak tillbaka när någon sårar mig (avsiktligt eller oavsiktligt).

Jag försöker uppfostra mig själv genom att hela tiden lära mig något av mina misstag. Istället för att försöka undvika att riskera att göra misstag (för det går inte) försöker jag fatta varför något blev dåligt och tänka ut ett sätt att göra det bättre nästa gång. Det här resulterar i att jag ser många saker jag gör som att jag övar på att göra det bra. Till exempel sysslade jag under den första veckan mycket med att öva på att stänga av TVn efter ett utvalt program, och diska direkt efter maten. Jag blev ganska duktig.

Allt som allt känns det som jag har blivit mer självsäker. Jag vet inte riktigt varifrån det kommer, men jag har en helt ny känsla i kroppen när jag går omkring i världen. Liksom mer rak i ryggen. Det bådar gott, tror jag.

Avslutningsvis vill jag skriva lite om framtiden. Jag kommer hela tiden på nya saker som jag borde lägga till min lista, men jag glömmer dom lika snabbt, så den första nya punkten på listan blir:

- Alltid ha med penna och papper så att jag kan skriva upp nya punkter till listan.

Nu räcker det för idag, jag måste laga mat och äta den innan jag tar bussen till repan. Imorgon väntar många stora prövningar. Mer om det nästa gång.

Puss

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home