onsdag, juni 07, 2006

Manifest (Så började allt)

En dag när jag promenerade mot stan (efter att ha missat en buss, skolkat från en tenta och undvikit att lämna in en jobbansökan) upptäckte jag att jag inte var särskilt nöjd med mitt liv. Det berodde inte på något eller några runt omkring mig, som mina kompisar, mina band, min familj eller min flickvän - allt det där var perfekt. Anledningen till att jag var missnöjd hade bara att göra med mig själv.

Missförstå mig inte alltför mycket nu och tänk att jag har dåligt självförtroende och hatar mig själv. Tvärtom tror jag på mig själv och har alltid fått höra att jag har stor potential och så. Tyvärr har jag också alltid fått höra att jag presterar långt under min förmåga. Men det har mest varit lärare som har tyckt det så jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om det. För jag har aldrig direkt brytt mig om att vara duktig. Förrän nu.

Jag började fråga mig ungefär det här:

- Varför söker jag inga jobb?
- Varför pluggar jag inte?
- Varför kollar jag på tv istället för att göra något som skulle vara bra för mig?

Svaret på dom här frågorna brukar oftast bli ungefär det här:

- Jag pallar inte.

Sen började jag tänka ungefär så här:

- Vad ska jag göra för att vilja ha ett jobb?
- Vad ska jag göra för att vilja gå i skolan?
- Hur ska jag få mig själv att vilja bli bra?

Då kom en del intressanta saker fram. Sanningen är nog nämligen att jag VILL ha ett bra liv och ett soft jobb och en mer späckad kalender, men inte VÅGAR försöka. Jag tror jag är rädd för att misslyckas och använder mitt intresse för musik som en ursäkt för att slippa vara bra på något annat. Sura äpplen att suga på kan man tycka.

Jag är övertygad om att här är saker som går att göra något åt, det svåra brukar bara vara att börja. Som tur är tror jag att om jag blir bra på lite mer saker blir jag nog också mer bra på allt annat. Så jag tror inte det spelar någon roll var jag börjar. Därför tänker jag satsa allt på att styra upp alla tänkbara aspekter av mitt liv på en gång, så löser sig nog prioriterandet av sig självt.

Än så länge finns dom här målsättningarna på dagordningen:

- Skaffa bra dygnsrytm
- Börja träna
- Duscha varje dag
- Äta (och förhoppningsvis laga) tre mål mat per dag
- Städa lägenheten
- Använda min goda smak för att göra rummet och vardagsrummet trevligare att vara i
- Använda internet för att lära mig saker jag kan ha nytta av (det brukar vara kul)
- Stänga av datorn och TVn och sätta på musik i stället
- Lämna in CV för coolt, lite hemligt jobb (allt är förberett)
- Gå till CVL och kolla upp plugg om el, matte, japanska
- Städa ur garderoben och sälja/ge bort/bränna alla fula kläder
- Köpa nya kläder i mängder
- Gå till tandläkaren och diskutera tandreglering
- Klippa mig
- Köpa hörlurar
- Köpa studiomonitorer och studioprylar

Som ni ser är listan lite spretig. Men jag tror att man kan dela in den i ungefär tre kategorier:

- Hälsa
- Hushåll (inkluderar plugg och jobb eftersom det är därifrån pengarna kommer)
- Stil och klass

Vissa kanske tycker att den sista kategorin är onödig och ytlig, men det är den viktigaste för den är enda som är rolig och kan ge mig kraft att sköta dom andra två. Förhoppningsvis och troligtvis tillkommer en heeel del andra målsättningar och kanske nya kategorier med tiden. Till exempel Personlighet. Men för tillfället räcker det här.

Nästa gång jag skriver kommer det att vara för att berätta att jag uppfyllt någon av målsättningarna. Bare with me.

Puss

2 Comments:

Blogger Gustav said...

fan vad pepp med ett projekt!

fast glöm eventuella utseendekomplex om dom finns bakom någon av punkterna; du är klart skitsnygg.

2:28 em  
Blogger Cicci said...

oj, vad härligt! ett sådant här projekt har jag sysslat med i ett par månader nu och jag gör stora framsteg. jag har bland annat köpt en dosett, flyttat, målat om mitt nya rum, rensat ut kläder och gett bort dem samt håller på att utarbeta en handlingsplan för hur jag inte ska bli utbränd och anorektisk.

2:50 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home